top of page
Search

CASE: Communicatie commerciëler maken

De situatie: een bedrijf met potentie en ambitie. Een bedrijf met wortels in de zorg, is commercieel zijn dan een vies woord, of dé weg naar groei?

 

Dat laatste natuurlijk. Het bedrijf heeft al een sterke commerciële afdeling. Onlangs is de nieuwe CEO gestart, één met groeiplannen. Zij maakte met die stap ruimte voor een nieuwe commercieel directeur, één met ervaring uit andere -meer op winst gerichte- branches.

 

De communicatieafdeling is onlangs gedecentraliseerd. Ook was er verloop op de afdeling. Het werk stapelde zich op. Waar begin je dan? Keuzes maken. Ik pakte m’n tas, hulp is onderweg… ;)

 

Groeiwens

Reina vormt de communicatieafdeling bij Gimd. Op het moment dat ik haar tref, in haar eentje. Dan mis je soms een sparringpartner. Iemand die je vragen stelt, zodat je het grotere geheel weer ziet. De groeiwens vanuit de organisatie vraagt om meer en meer gerichte communicatie. We gaan de boodschappen en kanalen herzien.

 

Jaarplan Communicatie

We starten met een jaarplan maken. Een overzicht dwingt je om keuzes te maken. Wat wil je vertellen en wat laat je achterwege? Je hebt geen tijd om álles te vertellen, laat staan dat je doelgroep tijd heeft om alles te lezen. Keuzes maken dus. Wat zetten we in de etalage?

 

Commerciële keuzes maken

Die etalage-vraag leidt al snel tot een verdiepend onderzoek naar de omzet. Waar komt de meeste omzet vandaan? Waar is groei mogelijk? Welke doelgroepen stellen we centraal en hoe positioneren we Gimd voor hen? Uit de sessies die we hebben om tot een jaarplan te komen, vloeit een strategisch plan voort. Focus op de grotere bedrijven vraagt om een positionering als autoriteit en een bewuste keuze in productaanbod. 

 

Coaching on the job

Ondertussen begeleid ik Reina vanuit een coachingtraject. Ik stel haar vragen over haar eigen keuzes, aanpak, zienswijzen. Maak haar bewust van de zaken die nu op haar to do list staan: welke daarvan zijn urgent én belangrijk? Met het jaarplan hebben we bepaalde thema’s en doelgroepen centraal gesteld. Dat helpt in het maken van keuzes. Reina is iemand met een plan en met inzicht. Ze maakt het meer commercieel denken zich snel eigen. Dat maakt mijn aandeel in het traject dan weer gemakkelijk!

 

De samenwerking ging goed, dus die hebben we verlengd. Op het moment help ik Gimd bij het digitaliseren van de dienstverlening. Met veel plezier!

 

Gimd is marktleider op het gebied van Bedrijfsmaatschappelijk werk. Samen met hun vertrouwenspersonen, traumabegeleiders, mediators, budgetcoaches en trainers bedienen zij de grotere corporates in ons land.



Commentaires


bottom of page