Duurzaamheid start vooral bij bedrijven. Althans, dat vinden de meeste Nederlanders. Ook voor de consumenten zelf en de overheid is er een belangrijke rol weggelegd, maar de grootste verantwoordelijkheid ligt op dit moment bij bedrijven. (bron: CMI)
Stel, jij werkt bij een bedrijf... (grote kans), waar begin je dan? Hoe breng je jouw collega's in beweging? Hoe organiseer je deze verandering in jouw organisatie?
Voor Frankwatching schreef ik deze zomer een vijfluik over dit thema.
1. Draagvlak creëren voor duurzaamheid
In jullie bedrijf is besloten om te verduurzamen. Om dit voor elkaar te krijgen heb je verschillende afdelingen en veel collega's voor nodig. Dat vergt in veel gevallen een wat groter 'change management' traject. Bewuste keuzes maken waar te beginnen, een gezamenlijk doel nastreven, een projectorganisatie opzetten.
En ontdek wie jouw 'interne roeptoeter' is. Wil je weten wat ik daar mee bedoel?
Ik heb 5 change management technieken om duurzaamheid je bedrijf in te krijgen voor je op een rij gezet:
2. Argumenten om je collega's méé te krijgen in duurzaamheid
Wie een verandering wil doorvoeren in een bedrijf loopt tegen weerstand aan. Ook bij verduurzaming. De meeste mensen houden nou eenmaal niet verandering. Het helpt om de inhoud in te duiken en relevante argumenten te zoeken. Zoals een veranderende consumentenblik op duurzaamheid. Of wat dacht je van de arbeidsmarkt?
In dit artikel benoem ik 5 argumenten -inclusief onderbouwing met recente onderzoeken- die het belang van verduurzamen benadrukken.
3. Hoe zien consumenten duurzaamheid anno 2023?
In dit artikel zet ik verschillende onderzoeken tegen elkaar af. Hoeveel % van de consumenten vindt duurzaamheid belangrijk op dit moment? Wat zijn de ontwikkelingen en waar spring je vanuit dit perspectief wel of niet op in als bedrijf.
Iedereen heeft zijn eigen gedachtengang rondom duurzaamheid. De motieven van jouw klanten of collega's om wel of niet te verduurzamen, wijken af van die van jezelf. Hoewel je daar onbewust niet altijd bij stil staat. Daarom is het handig om je te verdiepen in onderzoek dat bij jullie en jullie branche past, om die verschillende zienswijzen te begrijpen en omarmen.
4. Beïnvloed het brein om duurzaam te zijn
Waar is een marketeer goed in? Juist! Beïnvloeden. Hoe kun je die skills inzetten om jouw collega's in beweging te brengen rondom het thema duurzaamheid. Met kleine stapjes en handige trucks help ik je op weg. Heb je al wel eens intern een challenge georganiseerd bijvoorbeeld?
5. Communiceren over duurzaamheid: wanneer treed je naar buiten?
Greenwashing én greenhushing (het tegenovergestelde) wil je voorkomen. Maar wanneer communiceer je dan wel over jullie duurzame initiatieven? Ik ontwikkelde een leidraad. Zodat jij op het juiste moment de bedrijven om je heen én de arbeidsmarkt weet te bereiken.
Want de pers bellen over circulariteit, wanneer je alleen nog je paperclips hergebruikt, lijkt me geen goed plan. Maar wanneer bel je ze dan wel?
Comments