top of page
Search

Hoe volwassen is jouw marketing- of communicatie-afdeling?

Updated: Jul 3

Heb je wel eens het gevoel dat je wordt geleefd in je werk? Word je te laat betrokken in projecten? Overspoelt het werk jullie? Dat zijn tekenen dat je niet proactief, maar reactief werkt. Een typisch kenmerk van een onvolwassen marketingafdeling. Maar er is goed nieuws: dat kun je veranderen!


Waar herken je een volwassen marketing- of communicatie-afdeling aan? Laten we beginnen met een 'test-jezelf' hier onder. Helemaal Tina.



Hoe volwassen is jouw afdeling? Test jezelf:

  1. Je hebt het gevoel dat je wordt geleefd. Hoe is dat ene project nou weer in je agenda verschenen?

  2. Je wordt te laat betrokken in projecten

  3. Je richt je met name op communicatie. Verantwoordelijkheid voor de andere P's uit de marketingmix liggen bij andere afdelingen.

  4. Die jaarplanning moet er nog komen... Hij blijft maar op je to do list staan.

  5. KPI's opstellen ook. Het lijkt je handig, maar je komt er maar niet aan toe.

  6. Je weet niet precies hoe jullie er vandaag voorstaan qua verkopen/aantal klanten.

  7. Je weet wat je doelgroep wil, maar voornamelijk vanuit eigen inzicht. Onderzoek is nog geen budget voor vrijgemaakt.

  8. Je weet niet wat Ebitda betekent

  9. Je vraagt budget op wanneer er een plan is, niet op jaarbasis

  10. Je berekent niet wat de ROI van je budget en tijd is


5x ja? Werk aan de winkel ;)



 

Hoe meet je volwassenheid van een marketing- en communicatie-afdeling?


Definiëren van volwassenheid

In het kader van een marketing- en communicatieafdeling, verwijst volwassenheid naar het vermogen van de afdeling om strategische doelen te begrijpen, effectieve processen te implementeren en meetbare resultaten te behalen. Een volwassen afdeling toont een hoog niveau van professionaliteit, innovatie en aanpassingsvermogen.


Zo, dan weten we nu allebei waar we het over hebben. Genoeg theorie, nu door naar de praktijk:


1. Prestatiemeting

Een cruciale stap bij het meten van de volwassenheid van een marketing- en communicatieafdeling is het beoordelen van de prestaties. Traditionele KPI's, zoals omzetgroei en ROI, bieden waardevolle inzichten. Maar om een diepgaander begrip te krijgen, moeten we ook kijken naar enkele specifieke prestatie-indicatoren, zoals:


Merkbekendheid en perceptie:

Het meten van de merkbekendheid en het beoordelen van de perceptie van het merk bij het doelpubliek kunnen helpen bij het evalueren van de effectiviteit van de marketing- en communicatiestrategieën.


Klantbetrokkenheid

Analyseren van het niveau van klantbetrokkenheid, zoals het aantal interacties op sociale media, de respons op e-mails en de betrokkenheid bij evenementen, kan inzicht geven in de effectiviteit van communicatiekanalen en de relevantie van de boodschap.


Gegevensanalyse

Het vermogen om gegevens te verzamelen, te analyseren en bruikbare inzichten te verkrijgen, is een belangrijke indicator van volwassenheid. Het gebruik van geavanceerde analyses en AI-technieken kan helpen bij het identificeren van trends, klantsegmenten en het optimaliseren van marketingcampagnes.




2. Strategie en planning

Een volwassen marketing- en communicatieafdeling onderscheidt zich door een strategische benadering. Werken vanuit een plan. Bij het meten van de volwassenheid moeten we daarom kijken naar:


Doelen en KPI's

Het hebben van duidelijke, meetbare doelen en het stellen van relevante KPI's is essentieel. Een volwassen afdeling zorgt ervoor dat elk initiatief in lijn is met de strategische doelen van het bedrijf.


Jaarplannen: overzicht en iedere doelgroep

Vanuit je doelen, stel je een jaarplan op. Welke doelgroep krijgt hoeveel aandacht? Hoe verdeel je het (media)budget hierover en welk bereik heb je nodig om de juiste conversie te bereiken? Pak je rekenmachine er maar bij. Vergeet je ook niet te voorspellen hoeveel uur je intern kwijt bent aan je plannen?


Budgetbeheer

Onvolwassen afdelingen werken budgettair vaak ad-hoc: geld vragen wanneer er een plan is. Ook wordt er soms gewerkt vanuit de budgetten van andere afdelingen. Dit zorgt ervoor dat het onduidelijk is hoeveel je in z'n totaal aan marketing en communicatie besteedt. Koppel je budgetten aan je doelen. Staat het in verhouding tot wat écht belangrijk is voor het bedrijf?

Grote marketingafdelingen van consumentenmerken houden zo'n 10% van de omzet beschikbaar voor marketing. Daar binnen zou een 50/50 verdeling ontwikkelkosten en mediabudget -wat je nodig hebt om nieuwe mensen te bereiken- mooi zijn, voor campagnes. Uiteraard stel je ook budget beschikbaar voor de lopende zaken, zoals het onderhoud van je 'owned' corporate en social media kanalen.


3. Samenwerking en innovatie

Een volwassen marketing- en communicatieafdeling is niet alleen intern georiënteerd, maar zoekt actief naar samenwerking. Andersom word je ook goed gevonden, al bij de start van projecten. Dat een marketingafdeling waarde toevoegt, weten jouw collega's.


Interne samenwerking

De informatiestroom met afdelingen zoals sales, inkoop, productontwikkeling en klantenservice verloopt twee kanten op. Beiden profiteren jullie van de samenwerking. Je wordt niet alleen gevraagd om iets uit te voeren, zoals het maken van een foldertje, maar je speelt een rol in strategische vraagstukken. Bovendien werk je als verbinden tussen verschillende afdelingen. Omdat jij weet wat overal speelt, kun je nuttige lijntjes leggen.


Externe partnerschappen

De oogkleppen af en naar buiten! Je laten inspireren en leren van anderen. Dat gebeurt niet wanneer je alleen maar achter je bureau blijft zitten. Van bureaus kun je veel leren. Hoe meer ruimte je ze geeft, of beter ze je kunnen helpen. Wel onder de voorwaarde van duidelijke kaders en doelstellingen natuurlijk. Ook partnerships met andere bedrijven of netwerkclubs kunnen je echt vooruit helpen. Hoe sterk het externe netwerk van een afdeling is, kan inzicht geven in de volwassenheid.


Innovatie

Als gevolg van die externe blik, ontstaat de drang naar innovatie. Vernieuwend te werk gaan op het gebied van je producten/diensten, of op het gebied van je (marketing)aanpak. Het meten van het aantal nieuwe ideeën, experimenten en het vermogen om zich aan te passen aan veranderende marktomstandigheden kan de volwassenheid van de afdeling weergeven.




Conclusie: genoeg knoppen om aan te draaien.

Volwassenheid van je afdeling op zich, moet natuurlijk geen doel zijn. Maar het helpt je in je effectiviteit. En het maakt je werk vaak leuker. Wanneer je je pro-actief opstelt als afdeling, heb jij het heft in handen. Alleen dan, overzie je de boel en kun je sturen op wat belangrijk is voor jouw klant, voor jouw bedrijf.

Het meten van de volwassenheid van een marketing- en communicatieafdeling is een complexe taak, maar met de juiste benadering kan waardevolle informatie worden verkregen. Door prestaties, strategie en planning, en samenwerking en innovatie te evalueren, kunnen bedrijven inzichten verkrijgen om hun marketinginspanningen te verbeteren en concurrentievoordeel te behalen. Een volwassen afdeling is flexibel, data-gedreven en in staat om strategische doelen te behalen in een snel veranderende zakelijke omgeving.



Wil jij een externe blik op de volwassenheid van jouw afdeling? Vanuit onafhankelijk onderzoek houd ik jullie een spiegel voor, gekoppeld aan concrete adviezen voor verbetering. nathalie.hogendoorn@brandrelevant.nl





Comments


bottom of page