Hoe een marketingcoach professionals helpt om impact te maken
Geleefd worden. Zo voelen veel marketingprofessionals zich in hun rol. Ze moeten presteren, maar missen vaak de structuur, begeleiding, en zichtbaarheid om echt impact te maken. Als marketingcoach help ik hen om niet alleen hun werk, maar ook zichzelf te organiseren. Zo transformeren ze van uitvoerder naar strategische speler binnen hun organisatie.

De uitdaging: van reactief naar proactief werken
Bij veel onvolwassen marketingafdelingen ligt de focus op dagelijkse brandjes blussen. De professionals besteden hun tijd aan het maken van folders, opmaken van presentaties of spontaan bedenken van socialmediaposts. Dit ad-hoc werken is niet alleen stressvol, het belemmert ook de groei en zichtbaarheid van de marketeer zelf.
De aanpak: structuur, strategie en zelfvertrouwen
Hier komt mijn rol als coach in beeld. Samen maken we de stap van chaos naar structuur:
Data als basis: We beginnen bij de cijfers. Door de juist info naar boven te halen uit de omzetcijfers en andere data, leren ze hoe ze data kunnen interpreteren en gebruiken om strategieën te onderbouwen.
Jaarplannen en focus: In plaats van losse acties brengen we focus aan. Met een beperkt aantal campagnes per jaar ontstaat er ruimte om écht impact te maken.
Interne zichtbaarheid: Door collega’s actief te betrekken bij hun plannen, krijgen ze meer steun en waardering vanuit de organisatie. Ik help ook bij het vormgeven van de plannen, bijvoorbeeld in templates. Dat maakt het hapklaar om intern te delen.
Zelfvertrouwen: Ik laat ze zien hoeveel ze in korte tijd hebben bereikt. Dat inzicht geeft hen het vertrouwen om nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Het resultaat: regie over hun werk en groei in hun rol
De veranderingen zijn vaak verbluffend. Coachees veranderen hun to-do-list met dingen die er écht toe doen. Ze hebben meer tijd, werken strategisch en maken impact. En misschien wel het belangrijkste: ze zijn trots op hun werk en groeien in zichtbaarheid binnen hun organisatie. En dat maakt mij dan weer trots!
Als marketingcoach help ik vakinhoudelijk. Ik stel vragen zodat mijn coachee tot de essentie komt. Ik doe suggesties om de kwaliteit te verbeteren. Ik help de juiste keuzes te maken in doelgroep, strategie en planning.
Als doorgewinterde marketeer en communicatie professional, heb ik legio voorbeelden om ze mee op weg te helpen.
Zie mijn actuele coaching aanbod hier:
Comments