top of page
Search

Waarom zou je naar de Nima Marketing Day gaan?

Updated: Jun 20, 2023

We worden overspoeld met events in onze branche. Iedere dag is er wel een (internationaal) webinar of live-event om je marketingkennis bij te spijkeren.


Sommigen zijn gratis, sommigen exclusief, sommigen betaald. Een ding hebben ze gemeen: ze kosten tijd. Vooraf is het altijd de gok of je er voldoende uithaalt, wat je tijdsinvestering het waard maakt.

Welke factoren zitten er in mijn persoonlijke formule om te bepalen of iets 'mijn tijd waard' is?

  • Kan ik er wat leren?

  • Kan ik er inspiratie opdoen?

  • Kan ik zien hoe andere bedrijven iets aanpakken?

  • Wat is de kwaliteit, expertise en ervaringsniveau van de sprekers?

  • Kan ik er goed netwerken?

Nima Marketing Day

Wanneer de Nima Marketing Day 2024 voor de deur staat, vraag jij je vast af of je een ticket zult aanschaffen. Wellicht helpt mijn ervaring van die van 2023 je:



Wat is er te doen

Nima Marketing Day is een betaald event. Dat vind ik een pré, want een betaald ticket werkt in mijn ogen als een soort filter. Ik heb veel mensen gespot en gesproken die al wat langer in ons werkgebied actief zijn, die de nodige ervaring met zich meedragen.


Nima Marketing Day


bestaat uit enkele keynote sessies, breakout sessies (veel keuze!) en ruime gelegenheid om vakgenoten te spreken rondom alle stands en borreltafels.


Wat waren de onderwerpen?

Waar er wat te kiezen valt in breakout sessies, ga ik zelf voor thema's zoals merkstrategie en marktonderzoek.


Tijdsdruk in marktonderzoek

In de presentatie van Neurensics werd de theorie van Kahneman (systeem 1 en 2) uitgelegd. In mijn ogen draait het marketingvak om het beïnvloeden van mensen - op kennis, houding en gedrag. Ik vind het dus prachtig wanneer ik vakgenoten vanuit deze invalshoek hoor


prediken. In de presentatie kwam een kritische noot naar voren over marktonderzoek. Een wenselijk antwoord, uit zich in de praktijk niet altijd in daadwerkelijk gedrag van de betreffende consument. Neurensics legde uit dat ze daarom bijvoorbeeld tijdsdruk inzetten in hun vragenlijsten; zo is er minder tijd om een bewust antwoord te geven, maar moeten respondenten terugvallen op hun gevoel. Precies waar systeem 1 om draait in de theorie van Kahneman. Voor mij erg relevant, omdat ik deze theorie ook aan studenten van de HvA uitleg.



Blijf bij je 'why'

Dit vond ik opvallend: ik woonde 3 presentaties bij gerelateerd aan het onderwerp positionering. Alle 3 gingen ze vooral in op hoe ze purpose-gedreven aan de slag zijn gegaan de afgelopen jaren.

  • Dille&Kamille doet al jaren 'wat ze zelf willen' en doet weinig aan marktonderzoek, eigenlijk sowieso zo weinig mogelijk aan marketing. Goh. Ze varen er wel bij. Het bedrijf is opgestart door een filosoof, eigenlijk als tegengeluid tegen het destijds in opkomst rakende 'plastic' geweld rondom consumentenproducten. Die lijn houden ze nog steeds aan. Hun producten zelf, zijn voor hen de belangrijkste P in marketing. Veel van hun successen ontstaan per ongeluk. Zo is de katoenen tas inmiddels een collectors-item in Japan en bestellen toeristen ze per tientallen.

  • Marcel's soap: Marcel was er zelf. De man is ook het gezicht van (letterlijk) het merk: ik kon 'm herkennen van de verpakkingen en zijn stem van de commercials. Na bij Unilever en andere grote (logge) corporates gewerkt te hebben gewerkt, dacht hij: dit kan anders. Wat mooi is aan Marcel z'n aanpak, is dat hij kennis graag deelt. Zelfs met concurrenten. Hij legde uit dat dit (a) nodig is om in de markt zelf verandering te krijgen op het gebied van duurzaamheid en (b) dat zij zelf ook profiteren van het bijvoorbeeld doorgeven van inkoop-tips, vanwege de leveranciersrelaties.

  • Bever heeft een rebranding achter de rug. Ook zij hebben de producten weer vooropgesteld binnen de marketingmix. Terug naar de basis. Meer circulairiteit, wat ook uitdagingen met zich meebrengt. Het repareren of recyclen van materialen is niet altijd kostendekkend. Ook het elimineren van promo's heeft intern de nodige discussies opgeleverd. Toch houden ze de koers aan en kon ze aan het einde van de presentatie een stijgende omzetlijn tonen. De directe relatie tussen deze 2 factoren kon ik uit de presentatie niet halen. Hoewel de omzet flink is gestegen, weet ik niets over de kosten of (extra) media-investeringen bijvoorbeeld.

En wat zo'n rebranding of purpose-gedreven positionering je nou precies en concreet oplevert aan bedrijfsdoelen? Dat laat iedereen lekker een beetje in het midden. Data zijn ook maar confronterend, soms vertrouwelijk, maar vooral ingewikkeld. Toch?


Mooi bruggetje naar het volgende stuk:


Datagedreven marketing

Wat heb ik genoten van de energieke sessie van Bart Meerdink. Zijn onderwerp is digital marketing, maar hij neemt altijd dat stapje terug: waaróm zou je iets doen? In plaats van 'hoe'.

Waar sommige sprekende vakgenoten wegblijven van concrete data, weet Bart er (gisteren en altijd) de juiste voorbeelden aan te koppelen, waardoor het onderwerp én duidelijker wordt, én gaat leven. Met humor ook en in een lekker tempo. Knap, vind ik dat! Bart zegt dat we als marketeer meer moeten weten van de basistechnieken achter de tools die we inzetten. Niet alleen weten op welke knop je moet drukken, maar waarom. Hoe werkt het algoritme van ChatGPT eigenlijk? Hoe ziet de wirwar aan databases en gekoppelde (klant)systemen er bij jouw bedrijf eigenlijk uit?


Merkactivisme

De dag werd afgesloten door een keynote sessie van Peter Verlegh van de VU. Heerlijk -mooi opgebouwd- verhaal, de podiumervaring spatte er vanaf. Hij koppelde theorie aan enkele praktijkvoorbeelden, om een statement te maken dat merkactivisme loont. Dat het -onder bepaalde omstandigheden- meer marktaandeel oplevert. maar dat bedrijven dit alleen moeten doen wanneer het relevant is voor het merk en authentiek is. Peter kon dat geweldig onderbouwen.


Content

Ook was genoeg te leren over specialistische en tactische aangelegenheden, zoals podcasts, AI toepassen, content maken. Die sessies heb ik overgeslagen, reviews op de dag zelf leken positief, vooral de sessie over (het nut van) humor in reclames.


Sessies die je kunt skippen

Uiteraard waren er sessies waar mensen minder vrolijk naar buiten kwamen. Ik vind het niet zo lief om die merken te benoemen, dus dat laat ik achterwege, maar samenvattende reviews benadrukten:

  • Sponsors mogen automatisch sessies hosten. Dit zorgt soms voor iets minder kwalitatieve output. Gold niet voor alle sessies hoor! Sommige (waardevolle) sessies die ik hierboven noem waren ook door sponsoren. Maar wees er alert op.

  • Van die mooie glimmende merken die een insteek kiezen a la 'hoe wij een succes maakten van...'. Net een brochure die je verplicht moet lezen.

  • Gehypete onderwerpen. Die dingen die je al tig keer in je LinkedIn timeline voorbij hebt zien komen. Onderwerpen die te nieuw zijn om er (wetenschappelijke) inzichten aan te koppelen, kun je vaak alleen op toepassingsniveau uitdiepen.



Ga ik volgend jaar weer?

Ja.

En jij?

Door lid te worden van Nima, krijg je korting op je ticket. Nee, ik heb geen aandelen.



P.S.: er waren bitterballen. Ook een doorslaggevende factor, als je het mij vraagt.






Comments


bottom of page