top of page
Search

Wat is het verschil tussen een interim marketing bureau en een ZZP’er inhuren?

Updated: Oct 29, 2023

Wat ik in de markt zie:


Wil je een interim marketing manager per uur?

Marketing interim bureaus verdienen een percentage over de uren die de interim marketeer maakt bij de klant. Ik ben percentages van 10-20% tegengekomen. Het bureau hoopt altijd op een contractverlenging. Wat in mijn ervaring ook altijd gebeurt. Er is altijd wat te doen en inkopen per uur maakt ook mogelijk dat je gemakkelijk switcht van onderwerp.


Liever een projectprijs?

Voor een interim bureau is het risico groter om een projectprijs af te spreken. Zij betalen de betrokken interimmer immers per uur -of per maand- en hebben zodra de opdracht start geen invloed op het verloop van het project. Degene die het project uitvoert natuurlijk wel.


Daarom is het met een ZZP’er rechtstreeks vaak wel mogelijk om een projectprijs af te stemmen. Wil je een nieuwe positionering? een communicatieplan? Een interim marketeer of communicatieprofessional op medior of senior niveau kan vaak een goede inschatting maken van de tijd die het kost - en daarmee een redelijke prijs bepalen.


Wat zijn de tarieven voor een interim marketeer?

Reken op bedragen tussen de €70-€150. Uiteraard afhankelijk van de ervaring. Via een interimbureau ‘eten’ zowel het bureau als de interimmer van het uurtarief. Dat wil niet zeggen dat je persé duurder uit bent via een bureau. Ik schat in dat vooral de interimmers inleveren op hun tarief wanneer ze via bureaus werken. Ik zie oproepen voor strategische klussen door interimbureaus van tussen de €70 en €80 voorbijkomen. Die tarieven liggen bij mij persoonlijk in het verleden. Maar dat is dan ook een reden om liever rechtstreeks te werken voor een klant.


De voordelen

Startende interimmers hebben uiteraard baat bij de netwerken van marketing en communicatie interim bureaus. Ook ik heb de eerste jaren zo gewerkt. De intakegesprekken hebben me geholpen mijn positionering te vormen. Daarnaast zijn bureaus een mooie manier voor een interimmer om bij een bepaald type bedrijf binnen te komen. Grote corporates en overheidsinstanties hebben vaak raamwerk overeenkomsten met communicatie interim bureaus.


En een creatief marketingbureau?

Houd er rekening mee dat er meer schijven tegelijk betrokken zijn bij een project via bijvoorbeeld een online marketingbureau. De accountmanager haalt jou binnen, de projectmanager neemt het over en de specialisten voeren het werk uit. Dan is er onderlinge communicatie nodig en tijd kost dus geld. Het voordeel is de expertise. Zij zien dagelijks cases zoals die van jou. Ook behouden ze hun onbevangenheid doordat ze niet bij jou ‘in huis’ zitten. Zorg wel dat je altijd iemand in dienst hebt die echt tijd maakt om het marketingbureau aan te sturen. Ik help bedrijven wel eens met een pitch om het juiste marketingbureau te vinden.


Waarom deze blog?

Omdat uit mijn SEO onderzoek kwam dat de onderwerpen die hier staan genoemd jou kunnen helpen om mij te vinden. Zo'n onderzoek kan ik ook voor jou doen ;-).


Maar nog liever heb ik dat je me belt voor een strategisch marketing of communicatie project. 06-18880601 of nathalie.hogendoorn@brandrelevant.nl. Ik beloof je dat ik je een eerlijke, marktconforme projectprijs voorleg!


Wat doe ik voor je?

  • Marketing strategie

  • Communicatie management

  • Coaching on the job



Comments


bottom of page